Visst ska vi använda ny teknik i omsorgen – men hur?
Case:
Varje år investerar Sveriges kommuner miljontals kronor på digitala verktyg som ska underlätta vården och omsorgen av gamla och utsatta. Och visst kan ny teknik kan vara till stor nytta. Men vad krävs för att den ska blir det hjälpmedel den är tänkt att vara, istället för att krångla till och skapa tidsödande rutiner?
Tillsammans med statliga Svenska ESF-rådet har vi hjälpt kommuner att få ut mer av sina digitala satsningar. I arbetet samlade vi in röster och erfarenheter från stora digitaliseringsprojekt i 20 olika kommuner. Det resulterade i en rapport som pekade ut vanliga fallgropar och hur man kan undvika dem. Det var tydligt att medarbetarnas känsla av ägandeskap och digitala kompetens är nycklar för att ny teknik ska fungera som det är tänkt. Men det framgick också att det inte behöver vara särskilt krångligt eller dyrt att öka den digitala kompetensen. Bra nyheter, för då kan tekniken verkligen underlätta det dagliga arbetet. Satsade pengar kan göra nytta och medarbetare och organisationer kan stärkas. Och framför allt kan vården av gamla och utsatta bli bättre.